Консультація для батьків «Логічні ігри граємо, математичні уявлення розвиваємо»

 

Консультація для батьків 

«Логічні ігри граємо, математичні уявлення розвиваємо»




 
Велику роль у залученні малюка до світу математики відіграють батьки. Звичайно, вихователь під час занять, індивідуальної роботи, спостережень, екскурсій, дидактичних та сюжетно-рольових ігор формує у дитини елементарні логіко-математичні знання, уявлення вміння та навички, однак спонукати дитину до пізнання - це завдання найближчих їй людей і до того ж чудова можливість поспілкуватися зі своїм малям.

Навчання дошкільника математики - це передусім не накопичення у нього математичних знань та елементарних уявлень про число, множину, геометричні фігури, лічбу, класифікація вимірювання, орієнтування у просторі і часі, а формування логіко-математичної компетентності - тобто вміння застосовувати ці знання у повсякденному житті. Процес цей має бути неперервним, цілісним і наскрізним, тобто здійснюватися не лише на відповідних заняттях чи під час перебування дитини у дошкільному закладі, а повсякчас: вдома, на прогулянці, на відпочинку. Адже «математика» оточує нас повсюди, це і має показати та пояснити дорослий дитині, зацікавлюючи її та підтримуючи стійкий інтерес до цієї захопливої науки.

Отже декілька порад  про те, як можна розвивати логіко-математичне мислення дитини у невимушеній «домашній» обстановці, під час повсякденного спілкування.

На прогулянці

• На прогулянці не звертайте увагу дитини на цифри на будинках, машинах, рекламних щитах, вивісках. Називайте малюкові цифри, які бачите, і просіть, щоб він їх повторив. Для цього пограйте у гру «Відлуння»: нагадайте своїй дитині, що ви у горах чи у будинку чули як луна «повторює» останні слова, і запропонуйте йому на певний час стати такою луною. Наприклад : «Я скажу чотири, а ти повториш за мною двічі (тричі...) «чотири», «чотири»... Така гра не лише допоможе дитині запам'ятати числа, а й сприятиме закріпленню навичок лічби, розвитку уваги.

У кімнаті

• Коли дитина просить, щоб ви почитали їй улюблену казку, оповідання, віршик, перед тим як задовольнити її прохання запропонуйте їй знайти відповідну сторінку за номером (від 1- 10).

• Якщо ви зібралися пересадити кімнатні квіти, запропонуй дитині взяти участь у цьому процесі: підібрати горщики відповідного розміру, полічити їх, можна розкласти перед нею горщики різні за розміром і дати завдання скласти їх один на один за принципом мотрійки.  Цей процес не лише захоплює малюка, а й розвиває у нього мисленні операції аналізу та серіації.

• Заохочуйте дитину самостійно організовувати свій ігровий простір. Наприклад, запропонуйте гру «Кафе». Нехай малюк сам підготує необхідні атрибути, обладнає дизайн приміщення, згрупує предмети, які будуть використовуватися у грі, за якістю (масою, формою, кольором, величиною), множинами (кондитерські вироби, напої, фрукти), виготовить та розклеїть цінники. А ви, відвідуючи «кафе» свого малюка, не забувайте хвалити його старанність.

На кухні

• Під час приготування обіду спонукайте малюка лічити овочі та фрукти. Наприклад, запитайте, скільки в кошику для приготування борщу моркви, буряка, картоплі, цибулі.

• Попросіть перебрати квасолю та горох у різні ємкості. Або висипте на тацю макарони за формою та розміром і запропонуйте розкласти їх за однією або двома ознаками. Це завдання розвиватиме вміння дитини класифікувати предмети, а також дрібну моторику та сенсорику.

• Коли варите кашу, запропонуйте малюкові умовною міркою відміряти крупу. Наприклад, попросіть у нього три склянки крупи для варки або скажіть, нехай визначить, скільки ще склянок крупи залишилося у мішечку чи посудині для її зберігання.

В природі

• Виїжджаючи з дітьми на природу (на берег річки, озера чи моря) можна зайняти їх пошуками «курячого бога». Це камінчики з діркою, які, за словами людей, приносять щастя тому, хто їх знаходить. Камінчики можна лічити, групувати за розміром, кольором, нанизані на нитку.

• Можна полічити, хто знайшов більше камінчиків, порівняти, чиє намисто найдовше шляхом накладання одне на одне.

• Цікаво буде оголосити конкурс на знаходження найменшого чи найбільшого камінчика.

• Камінчики, які мають незвичну форму, можна розфарбувати фарбами, восковими олівцями.

• 3 шишок, каштанів, камінців, листочків, гілочок попросіть дітей викласти якусь геометричну фігуру або інше зображення, порівняти, яких матеріалів використано більше.

• Під час спостережень за деревами спонукайте дитину лічити кроки до дерева (точний окомір), листочки на дереві, пташок, які прилетіли чи відлетіли. Для розвитку орієнтування просторі запитуйте малюка, у який бік хиляться гілочки, коли дме вітер, - вправо чи вліво; хто  живе на дереві, а хто під ним.

• Для розвитку вміння порівнювати за величиною пропонуйте такі завдання: знайти найвищий дуб; обійняти найтовстіше дерево; виміряти мотузкою товщину клена та прикласти до умовної мірки; викласти з листочків велике та маленьке коло, найдовшу, найкоротшу доріжку; підійти до найвищого дерева.

Ігри на упізнавання

• Запропонуйте дитині пошукати навколо себе предмети, що мають форму яких-небудь геометричних фігур, - їх навколо величезна кількість.

• Запропонуйте малюкові назвати геометричні фігури, які використовував художник для малюнків.

• Запропонуйте дитині на дотик дістати з мішечка предмет певної форми.

• Покажіть дитині декілька геометричних фігур. Попросіть її заплющити очі й заховайте одну з них. Запитайте, що саме заховане.

Мозаїка

Ця гра допоможе вашій дитині краще орієнтуватися в геометричних фігурах і навчитися і називати. Грати в неї необхідно разом із дитиною, ніби допомагаючи їй. Для гри потрібно намалювати на аркуші паперу який-небудь візерунок або картинку, що складається з геометричних фігур і розфарбувати фігурки нарізані з кольорового паперу фігурки, які підходять за розміром, кольором і формою до фігур, на малюнку.

 Дитині необхідні називати яка фігурка їй потрібна і якого кольору, а ви знаходитимете і подаватимете їй ці фігурки. Потім доречно помінятися з дитиною, щоб ви називали їй фігурки з малюнка, а вона їх шука серед вирізаних.

Така гра дуже швидко навчить дитину правильно називати фігури, а крім того, допомагатиме їй розвивати мовлення.

Малюнки з фігур

Наступний етап гри складніший для дитини. Проте саме ця гра сприятиме розвитку навичок креслення малюнка і його аналізу.

Запропонуйте дитині самій, олівцем чи фломастерами, намалювати, використовуючи тільки геометричні фігури, різні картинки. Почати краще з будиночків, казкових веж і машинок. А далі надайте дитині можливість обирати самій.

Як бачите, розвивати логіко-математичне мислення вашого малюка -цікаво і цілком доступно у домашніх умовах. Крім того, всі наведені завдання сприяють формуванню не лише відповідних математичних вмінь, але й загальної життєвої компетентності дитини, розширюють її світогляд та закріплюють набуті знання з інших галузей.

Коли ваша дитина тільки народжується, в нього від природи вже закладений величезний потенціал, розкривати який можна лише в процесі постійного саморозвитку. Ви напевно чули про те, що в ранньому віці дитина сприймає і запам'ятовує інформацію дуже швидко.

Крім того, дані знання стають прекрасної опорною базою на все життя. Логіка для дітей не просто знання букв, цифр, навколишнього світу, а основа раціонального мислення і хорошого інтелекту. Логічне мислення необхідно, щоб правильно викладати свої думки, міркувати, об'єктивно оцінювати події та дії.

Ігри, що розвивають логіку дитини, досить різноманітні. Існує величезна безліч настільних ігор: доміно, морський бій, шашки, шахи, монополія, навіть хрестики-нулики. Ал як же розвивати логіку у найменших і чи потрібно це робити? Звісно так!

Для розвитку логіки в три рочки всі ігри, в які вже грали, ускладнюйте завданнями і просіть більше міркувати. Наприклад, чому екран телевізора і подушка схожі один на одного? Чим вони відрізняються і що у них спільного?

У цьому віці дитину захоплюють рольові ігри. Тому грайте з ним в "Професії", вчить співвідносити професію людини з інструментами. Покладемо, для кухаря потрібні каструлю, фартух, ковпак, черпак, а для лікаря - халат, таблетки, уколи, мікстуру і т.  Обов'язково задавайте навідні запитання: для чого, навіщо, чому саме це необхідно? .

Разом з моторикою можна розвивати і логіку, нанизуючи на шнурок намисто або різнокольорові макарони, які ви можете зробити самі. Завдання в тому, що нанизувати слід в певному порядку. Спершу починайте з двох видів, червона намистинка, потім синя, знову червона і синя. Після того як дитина впоралася із завданням, гру можна ускладнити і використовувати не два, а вже три кольори.

На прогулянці згадайте гру "Продовж за мною". Скажи початок пропозиції, а дитина нехай продовжує. Наприклад: "Кішка бігає, а горобець....", "Дощик травичку мочить, а сонеч ...", "Дерево високе, а трава...". Фантазуйте і вигадуйте нові пропозиції, головне, щоб дитині було цікаво.

Ще однією цікавою грою на прогулянці стане "Продовж слово". У цьому випадку ви говорите дитині початок слова, а вона повиненна продовжити. Наприклад: "Кіш ...", "Соба ...", "Д ...", "Дере..." Слів може бути стільки, скільки знає ваша дитина. Грайте в такі ігри, як можна частіше, щоб дитина вчилася думати, паралельно вивчаючи світ, який його оточує.

Діткам постарше пропонують більш складні ігри:"Знайди зайве".  Слід знайти зайвий предмет, який відрізняється від інших за кольором або формою. "Асоціація". Різні за змістом картинки, до яких підбираються відповідні пари. Наприклад, / вилки - тарілка і чашка, до замку - ключик, до ліжечка - поду­шка або ковдру.

Розвивати логіку важливо у дітлахів будь-якого віку, причому не варто зупинятися на досягнутому. Якщо дитина легко справляється із завданнями свого віку, то запропонуйте йому завдання більш високого рівня. І якщо ви хочете, щоб дитина чітко викладала свої думки і була на "ти" з математикою в школі, постався до розвитку дитячої логіки з усією відповідальністю.

Рухома логіка

Розвивати логіку можна не тільки настільними іграми, але і рухливими. Наприклад, ігри з м'ячем. Кидаючи один одному м'яч, необхідно називати їстівне і неїстівне (домашні і дикі тварини, птахи, риби), їстівне слід ловити, а неїстівне - відбивати. Ще пограйте з м'ячем у "Попадалки". Перед дитиною стоять два кошики синього і зеленого кольору. Він повинен потрапити м'ячем в одну з кошиків. Але перед кидком дитині дається завдання, припустимо: "Влуч у кошик кольору трави!" Дитина повинна вибрати зелену кошик і кинуті в неї м'яч.

Постійно, де б ви не перебували зі своєю дитиною (на вулиці, в торговому центрі, будинку, зоопарку, магазині), звертай його увагу на кількість деяких елементів, на колір, форму і розташування.  Це познайомить дитину з математикою ще в ранньому віці і навчить буть спостережливим.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Розвиток дрібної моторики